תשלום מס רכישה – דחיית רוב התשלום בשנתיים

רכשתי דירה יד שניה. ברשותי דירה קיימת שקניתי מהקבלן לפני 11 שנים. אם אני לא מוכר את הדירה הקיימת, אז יהיו ברשותי 2 נכסים. איזה מס אני אמור לשלם? שילמתי כבר מס רכישה על הדירה שקניתי

עו"ד שי עמית משיב:

השאלה איזה מס רכישה שילמת במעמד רכישת הדירה הנוספת. אם כאשר רכשת את הדירה מ"יד שניה" שילמת מס רכישה מופחת, תוך הצהרה שבכוונתך למכור תוך 24 חודשים את הדירה שכבר היתה לך, אזי אם לא תמכור את הדירה, תאלץ להוסיף את ההפרש ולשלם מס רכישה מוגדל. כלומר, למעשה מס הכנסה מאפשר לך מראש לפצל את תשלום מס הרכישה ל-2 במקרה של דירה נוספת: התשלום לפי דירה בודדת במועד הרכישה והיתרה לאחר שנתיים.

נושא זה נוגע כמובן כיום למשפרי דיור רבים, שחלקם גם מתכוונים למכור את הדירה הקודמת, אך לא מספיקים לעשות זאת בזמן ואז, עם תום התקופה, עליהם לשלם את ההפרש, זאת, בצירוף הפרשי הצמדה וריבית של 4% לשנה (8.16% לשנתיים בשל הריבית דריבית) – כלומר מדובר לעתים על "קנס" של אלפי שקלים, בתום אותם 24 חודשים או כאשר תרצה אישור מס רכישה לרישום בטאבו.

הנה דוגמא מספרית, הנכונה למאי 2012: נניח שהדירה החדשה עלתה 2 מיליון שקלים. המס על דירה יחידה – ששולם, הינו 24,942 שקלים. המס על דירה נוספת – שאינה יחידה, הוא 109,468 שקלים, כלומר תוספת של 84,526.  בפועל, לאחר שנתיים, תאלצו לשלם תוספת של 6,897 שקלים, סכום לא קטן. מצד שני, אם אתם זקוקים לכסף, 4% לשנה – הם תנאי הלואה מצוינת..

אני מניח כי כאשר רכשת את הדירה, התיעצת עם עורך דין וגם נושא מס הרכישה עלה. אני מציע כי תברר איתו את המצב העובדתי המדוייק ואת הדרך הנכונה להתנהל גם כעת, לפני שאתה משלם.

11 תגובות

הוסיפו תגובה
  1. יש ברשותי 2 דירות ועכשיו קניתי עוד דירה אחת סהכ 3 דירות כאשר התיכנון למכור אחד ולהישאר סהכ עם 2 דירות
    השאלה שאני שואל האם אפשר לדחות את המס רכישה של הדירה השלישית עד שאני אמכור אחד מהדירות בכדי לשלם את זה ואם כן בכמה זמן ומה צריך לעשות? תודה

  2. מה קורה אם מאז הרכישה ועד תום השנתיים השתנו מדרגות המס או האחוזים לדירה שנייה? האם התשלום הוא ע״פ הנתונים בזמן הרכישה בתוספת ההצמדה של ה 4% לשנה או ע״פ חישוב המס החדש בקיזוז התשלום שבוצע בזמן הרכישה?

  3. עו"ד שי עמית משיב:
    מס הרכישה נקבע במועד הרכישה ובהתאם למדרגות המס שהיו בתוקף במועד הרכישה.
    אם התשלום נדחה בשל הכוונה למכור דירה קיימת, וחלק מהמס הוקפא, לאותו חלק יתווספו הפרשי הצמדה וריבית.

  4. שלום,
    ברשותי דירה. רכשתי דירה נוספת בכוונה למכור את הראשונה.
    איני מצליחה למכור מסיבות של טאבו כאלה ואחרות.
    הדירה החדשה נרכשה מקבלן ולכן את מס הרכישה הנוסף אני
    צריכה לשלם בתום שנה מיום קבלת הנכס.
    אני מעוניינת להעביר את הנכס לבני שיהיה בן 18 רק חודשיים
    אחרי שאצטרך לשלם את מס הרכישה. האם ניתן לקבל דחייה עבור
    תשלום מס הרכישה בשביל שתהיה לי אפשרות להעביר את הנכס לבני.
    אם הייתי יודעת שיהיו בעיות במכירת הדירה הנוכחית לא הייתי עושה צעד שכזה
    ומן הסתם גם אין באפשרותי לשלם מס רכישה לדירה שניה.
    אודה על העזרה. שלי.

  5. עו"ד שי עמית

    המועדים הקבועים בחוק לעניין האפשרות למכור את הדירה הראשונה לצורך חישוב מס רכישה מופחת לדירה החדשה, הם מועדים קשיחים ואין שיקול דעת לרשויות המס לדחות אותם. לכן, סביר מאוד להניח שאם תפני בבקשה כזו, היא תדחה.
    מאחר ומנסיוני, דירות שנמסרות ע"י קבלן, נמסרות בדרך כלל באיחור, מאוד יכול להיות שהמועד שבו תקבלי בפועל את הדירה מהקבלן, יהיה מאוחר בחודשיים שלושה, ואז אני מבין כי בנך יהיה כבר בן 18 וניתן יהיה להעביר לו את הדירה ללא בקשה לבית המשפט לעניני משפחה (כשמדובר בעסקה עם קטינים).

  6. אם אני דוחה תשלום מס לשנתיים ברכישת דירה שניה, האם אני יכולה לרשום את הדירה בטאבו על שמי במהלך השנתיים או רק הערת הזהרה?

  7. עו"ד שי עמית משיב:
    במהלך התקופה של דחיית התשלום, רשויות המס אינן מנפיקות אישור לטאבו ולכן לא ניתן להעביר את הזכויות על שם הקונה.
    ניתן לבקש חישוב של דירה יחידה, לשלם גם את תוספת המס לפי דירה נוספת, לקבל אישור לטאבו, ולאחר מכירת הדירה הנוכחית, לקבל החזר של מס הרכישה העודף, בצירוף ריבית והצמדה.

  8. שלום רב יש בבעלותי דירת מגורים כעת אני רוצה לשפר דיור ולרכוש מקבלן דירה שתהיה מוכנה בעוד שלוש שנים ורק אז למכור את הדירה שבבעלותי השאלה שלי כיצד עלי לפעול על מנת לא לשלם מס רכישה מלא על הדירה מקבלן ובנוסף האם חובת מס הרכישה היא מיום שהדירה מוכנה או מיום חתימת החוזה

  9. עו"ד שי עמית משיב:
    מס הרכישה מחושב במועד רכישת הדירה.
    החוק כיום מאפשר בנסיבות שתארת לבקש לחשב את המס לפי דירה יחידה, ולהתחייב למכור את הדירה שבבעלותך בתוך 12 חודשים מהמועד בו תקבל את הדירה החדשה שרכשת.
    יתרת השומה שלפי דירה נוספת מוקפאת, ואם אכן תמכור את הדירה כאמור, אז היא תבוטל. אם לא תמכור, תשלם את ההפרש בצירוף ריבית והצמדה.
    חשוב להגיש את הדיווח לרשויות המס באופן המתאים.

  10. רכשתי דירה מקבלן וברשותי דירה קיימת. ניתנה לי הארכה למכור את דירתי הראשונה כ-12 חודש לאחר קבלת הדירה השנייה כנהוג בחוק לאחר הגשת בקשה.
    האם אוכל להתחרט במהלך התקופה ולשלם את מס הרכישה על הדירה השנייה על מנת להשאיר את הדירה הראשונה ברשותי ? האם יחולו עליי קנסות במקרה ואחליט להשאיר את הדירה הראשונה?

    נכון להרגע עברו 12 חודשים מרכישת הדירה מבקבלן וסכום המכירה על הדירה השנייה ללא מס רכישה

  11. צוות askmydira

    עו"ד שי עמית משיב :

    אם ביקשת הקפאה של שומת מס הרכישה לפי חישוב של דירה נוספת, כי הצהרת שהדירה נרכשה כדירה חלופית, תמיד אפשר לשלם את היתרה, כשהיא צמודה למדד ונושאת ריבית של 4% שנתית, ואין קנסות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *